Jutut
Master Chief ja Nightwish TV:ssä
Yle Extra lähettää suorana TV-lähetyksenä tunnelmia Helsingin City Anttilasta, jossa tovin kuluttua lanseerataan sekä Nightwishin ensimmäinen albumi uuden solistin kanssa että Halo-fanien vuosia odottama Halo 3. Lähetys alkaa näillä näppäimillä eli kello 23:35, mutta ohjelma nähdään uusintana vielä keskiviikkona 26.9. kello 13:30 ja 18:00.
KonsoliFINin Tautofonia raportoi tekstiviestitse tunnelmia julkaisutapahtumaa edeltäneistä kutsuvieraspippaloista "Kunkusta":
Arvostelun anatomia
Ajattelin tässä jatkaa tuota arvosteluteemaista kirjoitteluani, tällä kertaa aiheena se, miten arvostelu syntyy. Luulisin, että ammattilaisilla on strukturoituneempi menetelmä ja mahdollisesti jonkinlaista tarkistuslistaa, josta voi varmistaa, että kaikki osa-alueet tulee katettua. Itse en usko, että jokaisessa arvostelussa täytyy arvioida grafiikkaa, ääninäyttelyä, tekoälyä, latausaikoja ja lisämateriaaleja.
Halo 3 - Katsaus syksyn suurjulkaisun yksinpelipuolelle
Halo 3 vie tuon kuusi vuotta sitten alkunsa saaneen trilogian päätökseensä ja tarjoilee siinä sivussa lisää huippusuosittua verkkopeliä. Pelisarjan kehittänyt Bungie on luvannut, että kaikki kahden ensimmäisen osan herättämät kysymykset saavat vastauksen kolmannessa osassa.
Kriitikko/Tuomari
Joskus sitä miettii, että minkälainen masokisti valitsee kaksi näin ihanaa harrastusta. KonsoliFINissä olen virallinen PS3-fanboy-arvostelija, Tampereen salibandykentillä virallinen kusipäänatsierotuomari. Kummassakin hommassa saa kuunnella valitusta mitätöntä kompensaatiota vastaan, mutta toisaalta saa tuomita ja arvostella.
Tuomarina on helpoin sanoa viimeinen sana (se on pahvinen ja punainen), samaten moderaattorina voi heittää eriävää mielipidettä liian äänekkäästi esittävät suihkuun. Ja näitä molempia yleisesti pidetään epäkypsänä käytöksenä. Suvaitsemattomat paskiaiset.
Dubbi-dubbi dubu-dubbubbuu
Muistanpa erään arvoisan suomalaisen peej...IT-kolumnistin kirjoittaneen, että kukaan ei ole koskaan ikinä oppinut sanaakaan mitään kieltä mistään tietokonepelistä. Ei kai siinä sitten mitään, jos asia kerran niin on.
Taistelujen taistelu koittaa pian
Halolla päähän -- taas!
Haloon on yhdistynyt paljon sivukertomuksia, fanien luomaa fiktiota ja perusteemojen pohdiskelua, jotka eivät suoranaisesti liity pelien juonenkulkuun.
Slim & Lite
Joko sitä on tosiaankin PlayStation fani sieltä parhaimmasta päästä tai sitten jokseenkin hullu. Mukavampi tosin kuvitella itsensä faniksi mieluummin. Tiistaina meinaan saapui tilaamani PSP uusi malli, tuo slim & lite – versio. Otin nyt Ice Silver värityksellä, kun musta ja valkoinen jo löytyy. En olis tarvinnut lisää koneita, mutta oli pakko saada slimmi PSP.
Ne aidot isot robotit
Tutut toimittajat jutustelevat irkissä mechipeleistä. Orastava kyynel silmäkulmassa helmeillen muistelen niitä aikoja, kun olin paskoa alleni MechWarrior 2:n ja etenkin Mercenariesin räjäyttäessä tajuntani toistuvasti ulkoasullaan, mittakaavallaan ja ajatuksella siitä, että nyt on pojat kunnon vehkeet alla. Italialaiset ylihinnoitellut Fiatit hiiteen, nyt on todellinen nakinkasvattaja ahterin alla.
Taivaallista miekkailua
Joskus on siistiä olla peliarvostelija. Eilen tipahti postilaatikkoon ehkä PS3:n ennakkoon hypetetyin peli, Heavenly Sword, josta itsekin olen ollut lievästi innoissani. Virallisestihan tuon pitäisi ilmestyä kauppoihin vasta 19. päivä (jota päivätyöpaikassani myös tilipäivän aatoksi kutsutaan), joten pääsin ottamaan vähän ennakkoa.
Uusi satsi höyryävää Xbox Live Arcade -roskaa ulkona
Vielä vuosi sitten olin innoissani lähes jokaisesta julkaistusta Live Arcade -pelistä. Retrohenkisten pikkupelien latailu tuntui vielä tuossa vaiheessa ainakin jokseenkin tuoreelta ajatukselta. Nyt kun uusien Live Arcade -pelien julkaisu on vakiintunut joka keskiviikkoiseksi perinteeksi, alkaa määrä vyöryä laadun tilalle, eikä se miellytä ainakaan tätä allekirjoittanutta.
Pelien arvostelusta
Kun KonsoliFINiin lisättiin (tai oikeammin palautettiin) mahdollisuus kommentoida uutisia ja peliarvosteluja, olen saanut palautetta muutamankin pelin saamasta arvosanasta. Ajattelinpa siis muutamalla sanalla kertoa näkemyksiäni arvosteluista, arvosanoista ja pelaamisen hauskuudesta. Etenkin yritän valottaa ajatusmaailmaani sen verran, että ristiriidat arvosanojen ja arvostelutekstien välillä tuntuisivat vähän vähemmän ristiriitaisilta.
NHL 08 pyrkii lähemmäs realismia
Monsterin metsästystä jo vuodesta 2005
Capcom julkaisi Euroopassa Playstation2:lle 26.5.2005 pelin nimeltä Monster Hunter. Itse ihastuin peliin joskus alkuvuonna 2004 kun näin pelistä ensimmäisen videon. Jopa niin paljon, että tilasin pelin USA –version tuona vuonna, mutta pelaa nyt noitten jenkkien kanssa jotakin. Hirvetä kielenkäyttöä ja muutenkin hämärää porukkaa. Sinänsä hyvä, ettei pelissä ollut mikkiä käytössä.